Gdy filtr cząstek stałych (DPF) jest zatkany osadami pochodzącymi z ciężkich silników Diesla, nie jest w stanie usunąć tak dużo sadzy i innych zanieczyszczeń ze spalin. W rezultacie, filtr DPF ulega przeciążeniu. Gdy tak się dzieje, zwykle pojawia się jeden lub więcej kanalików. Jeśli doświadczasz któregokolwiek z tych problemów, filtr DPF Twojego samochodu ciężarowego wymaga czyszczenia i konserwacji, aby utrzymać pracę w najwyższej wydajności. Ale skąd wiadomo, kiedy nadszedł ten czas? I co dokładnie należy zrobić w takim przypadku? Nie martw się! Mamy tutaj wszystkie odpowiedzi…
Co to jest DPF i dlaczego wymaga czyszczenia?
Filtr cząstek stałych (znany również jako DPF) jest urządzeniem filtrującym montowanym w układzie wydechowym ciężarówek, autobusów, ciężkiego sprzętu budowlanego i innych pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi w celu wychwytywania sadzy i innych szkodliwych zanieczyszczeń powstających w procesie spalania oleju napędowego. DPF działa jak gigantyczny filtr, zbierając i przechowując sadzę, która przemieszcza się przez układ wydechowy i przekształcając ją w nieszkodliwą substancję (popiół), która może być usunięta podczas podróży. Jeśli Twój silnik to diesel, istnieje duża szansa, że posiada on filtr DPF. Filtr DPF jest kluczową częścią nowoczesnych silników Diesla, ale może wymagać czyszczenia od czasu do czasu, jeśli filtr się zatka lub jeśli silnik jest używany w zapylonym środowisku.
Dlaczego czyszczenie DPF jest konieczne?
Jak każdy filtr, DPF w końcu zatka się brudem i innymi zanieczyszczeniami. W końcu filtr DPF może być tak wypełniony sadzą, że jego zdolność do wychwytywania zanieczyszczeń zostanie ograniczona. Jeśli tak się stanie, filtr DPF będzie musiał zostać wyczyszczony lub wymieniony. Filtry DPF są zaprojektowane tak, aby działały przez cały okres eksploatacji samochodu lub innego pojazdu, ale czyszczenie jest konieczne, gdy filtr się zatka. Gdy filtr jest zatkany sadzą, silnik będzie mniej wydajny i będzie produkował szkodliwe poziomy emisji spalin. W końcu silnik może się przegrzać i wyłączyć, ponieważ nie może działać prawidłowo z zatkanym filtrem DPF. Jeśli zatkany filtr DPF nie jest czyszczony, może spowodować kosztowne uszkodzenie silnika.
Kiedy należy czyścić filtr DPF?
Najlepiej jest czyścić filtr DPF, gdy jest on jeszcze stosunkowo czysty. Gdy filtr DPF jest nowy i czysty, zatrzymuje on znaczną ilość sadzy i innych zanieczyszczeń, zmniejszając ilość szkodliwych emisji z pojazdu. Kiedy jednak filtr się zatka, będzie zatrzymywał coraz mniej sadzy, co spowoduje, że silnik będzie emitował więcej zanieczyszczeń i zużywał więcej paliwa. Idealnie byłoby wyczyścić filtr DPF zanim zostanie całkowicie zatkany, dzięki czemu można uniknąć poważnych uszkodzeń silnika spowodowanych przez niespalone paliwo w układzie wydechowym. Najlepszym momentem na wyczyszczenie zatkanego filtra DPF jest zauważenie jednego lub więcej z następujących objawów: – Twój silnik potrzebuje więcej czasu na uruchomienie niż zwykle. – Silnik pracuje mniej wydajnie i zużywa więcej paliwa niż zwykle. – Twoja ciężarówka emituje czarną chmurę sadzy w spalinach. – Twój samochód wydaje grzechoczący lub stukający dźwięk na biegu jałowym, zwłaszcza po zatrzymaniu.
Jak wyczyścić filtr cząstek stałych?
Istnieją dwa sposoby, aby oczyścić zatkany DPF: Można albo usunąć DPF i zabrać go do sklepu do czyszczenia lub można zrobić to samemu. Jeśli myślisz o czyszczeniu DPF siebie, musisz być świadomy, że jest to bardzo niebezpieczna praca, i można być narażone na toksyczne opary, jeśli nie przestrzegać odpowiedniego protokołu. Przed podjęciem próby samodzielnego czyszczenia filtra DPF należy zawsze zapoznać sie z dokumentacją, ponieważ jest to bardzo niebezpieczna operacja. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie wyczyścić filtra DPF, skontaktuj się z profesjonalistą. Jeśli masz silnik Diesla, może być konieczne czyszczenie DPF co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Wszystko zależy od silnika i warunków, w jakich jest użytkowany.
Aplikacje
Jeśli filtr DPF został całkowicie zablokowany, a silnik pracował bez niego, będzie on emitował niezwykle wysoki poziom szkodliwej sadzy. MOże to skutkować tymczasowym wyłączeniem pojazdu z ruchu i ukaranie kierowcy mandatem. Filtry DPF stają się obowiązkowe dla wszystkich ciężkich pojazdów z silnikiem Diesla na wielu obszarach. Filtry DPF są również wymagane dla pojazdów napędzanych silnikiem Diesla, które przekraczają określoną normę emisji spalin. Może to być postrzegane jako pozytyw lub negatyw.
Filtry DPF są korzystne dla środowiska, ponieważ zmniejszają emisję spalin do 70%. Oznacza to mniej smogu i mniej zanieczyszczeń. Są one również korzystne dla właścicieli ciężarówek, ponieważ mogą znacznie przedłużyć żywotność silnika ciężarówki poprzez zmniejszenie zużycia paliwa. W celu utrzymania dobrej jakości powietrza, ochrony silnika i uniknięcia kar, należy utrzymywać filtr DPF samochodu w czystości poprzez przestrzeganie odpowiednich wytycznych dotyczących konserwacji i regularne czyszczenie DPF.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci zrozumieć, jak ważne jest utrzymywanie filtra DPF Twojego pojazdu w czystości. Przy odrobinie wysiłku można pomóc w utrzymaniu czystszego i bezpieczniejszego powietrza, którym oddychamy.